Ψυχολόγος - Παιδοψυχολόγος | Παιδί ή γονέας; Ποιος έχει το πρόβλημα;
17415
post-template-default,single,single-post,postid-17415,single-format-standard,ajax_fade,page_not_loaded,,qode-child-theme-ver-1.0.0,qode-theme-ver-7.5,wpb-js-composer js-comp-ver-5.0.1,vc_responsive

Παιδί ή γονέας; Ποιος έχει το πρόβλημα;

Παιδί ή γονέας; Ποιος έχει το πρόβλημα;

Όταν το πρόβλημα είναι του παιδιού

Αυτού του είδους τα προβλήματα προκύπτουν όταν κάτι δεν πηγαίνει καλά στη ζωή ενός παιδιού, στα αισθήματα η τις σχέσεις του με τους άλλους ( εκτός από τους γονείς). Δυσκολίες στο σχολείο, στεναχώρια, θυμός και διαμάχες με τα αδέλφια του η τους συνομηλίκους του είναι ορισμένες από τις περιπτώσεις όπου το πρόβλημα ανήκει στο παιδί. Τα παιδιά χρειάζονται κάποιον που νοιάζεται για αυτά, που τα ακούει και τα νιώθει, ώστε να τα βοηθήσει να αντιλαμβάνονται τα συναισθήματα τους και να αποφασίζουν για τα πιο αποτελεσματικά βήματα που θα οδηγήσουν στην επίλυση των προβλημάτων τους.

Στρατηγικές:

Επικοινωνία

Χρησιμοποιείστε την ενεργητική ακρόαση για να ακούτε, αλλά και να νιώθετε το παιδί σας.

Χρησιμοποιήστε τις ανοιχτές ερωτήσεις που ενθαρρύνουν το παιδί να μιλήσει.

Αποδεχτείτε όλα τα συναισθήματα, ακόμα και τα αρνητικά, όπως τον θυμό.

Αναγνωρίστε αυτά τα συναισθήματα. “Φαίνεται ότι σε στεναχώρησε πολύ αυτό το γεγονός”.

“Σε θύμωσε τόσο πολύ!” , “Νιώθεις πολύ άσχημα όταν κάποιος πληγώνει τα αισθήματα σου”.

 

Δείξτε ότι συμμετέχετε στο πρόβλημα του παιδιού

“Η επίλυση αυτού του προβλήματος είναι πραγματική πρόκληση”

“Το να μάθεις ποδήλατο μπορεί να αποδειχτεί πολύ δύσκολο”

Αντί να δίνετε συμβουλές η να ενεργείτε ΓΙΑ το παιδί, αφήστε καλύτερα το ίδιο το παιδί να αναλάβει την ευθύνη των προβλημάτων του.

“Τι νομίζεις ότι θα σε βοηθούσε να πετύχεις το σκοπό σου;”

“Πως νομίζεις ότι μπορείς να χειριστείς το πρόβλημα;”

 

Όταν το πρόβλημα είναι του γονέα

Σ αυτές τις περιπτώσεις, ο γονέας ζητά από το παιδί να αλλάξει μια συμπεριφορά του, είτε πρόκειται για τα σχολικά καθήκοντα του, είτε για την ώρα του ύπνου, την καθαριότητα του δωματίου του κλπ.

Στρατηγικές:

Επικοινωνία

Μηνύματα σε πρώτο πρόσωπο

Κατηγορηματικός τρόπος έκφρασης των αναγκών του γονέα

Να είστε άμεσοι, όχι καταστροφικοί

Αποφύγετε τα  “μη” – εκφράστε τα αιτήματα σας με θετικό τρόπο – αποφύγετε την κριτική

Προσέξτε την καλή συμπεριφορά

Ενισχύστε τη συμπεριφορά που σας αρέσει αντί να επικρίνετε αυτή που σας δυσαρεστεί.

Επιλογές και συνέπειες

Δώστε τη δυνατότητα στα παιδιά να πάρουν τις δικές τους αποφάσεις αναλογιζόμενα τις συνέπειες των πράξεων τους.

Φυσικές συνέπειες

Αφήστε το παιδί να βιώσει τα φυσικά επακόλουθα των πράξεων του όταν κάνει κάτι ανάρμοστο.

Λογικές συνέπειες

Μέσα από τις πράξεις σας επιτρέψτε στο παιδί να συνδέσει συγκεκριμένες συνέπειες με συγκεκριμένες συμπεριφορές.

Απομάκρυνση

Απομακρύνετε το παιδί από τη θετική ενίσχυση προκειμένου να του δώσετε χρόνο να ηρεμήσει και να σκεφτεί.

Επίλυση προβλημάτων

Πάρτε την πρωτοβουλία να δουλέψετε από κοινού με το παιδί για να επιλύσετε οποίες διαφορές, έτσι ώστε να βγουν όλοι κερδισμένοι.

Καλή δύναμη!!