Τα παιδιά που αισθάνονται ασφάλεια και αυτοπεποίθηση είναι πιθανόν να μην αντιμετωπίσουν δυσκολίες στη ζωή τους. Όταν αντιμετωπίζουμε τα παιδιά με σεβασμό και αξιοπρέπεια θέτουμε ένα πρότυπο για τον τρόπο που θα θέλαμε τα παιδιά μας να αντιμετωπίζουν εμάς και τους άλλους. Όταν βοηθάμε τα παιδιά να βάλουν τον εαυτό τους στη θέση κάποιου άλλου και να καταλάβουν τα συναισθήματα του, ανοίγουμε το δρόμο προκειμένου να γίνουν ώριμοι και ευαίσθητοι ενήλικες.
Εκχωρείστε αρμοδιότητες και ευθύνες στα παιδιά
- Πρέπει να έχετε ρεαλιστικές προσδοκίες για το κάθε παιδί, οι οποίες δεν θα είναι ούτε πολύ υψηλές, ούτε πολύ χαμηλές.
- Σεβαστείτε το κάθε παιδί, ανεξάρτητα από το επίπεδο των ικανοτήτων που διαθέτει.
- Βρείτε έναν τομέα στον οποίο το παιδί έχει κάποιο ταλέντο.
- Δώστε του ρεαλιστική επιβράβευση και σχόλια.
- Δείξτε ενδιαφέρον για τη βελτίωση και την προσπάθεια, όχι μόνο για το τελικό αποτέλεσμα.
- Δώστε ευκαιρίες για την ανάπτυξη των ηγετικών ικανοτήτων του παιδιού και για ομαδική εργασία
- Αφήστε τα παιδιά να αναπτύξουν τους δικούς τους κανόνες συμπεριφοράς και θεωρήστε τα υπεύθυνα για την τήρηση των κανόνων αυτών ( π.χ.να σέβονται τους άλλους, να μην διακόπτουν, να μη χρησιμοποιούν αγενείς εκφράσεις, να μην καταφεύγουν σε σωματική βία, να μοιράζονται κλπ.)
- Δώστε ευκαιρίες
- Υιοθετήστε θετική προσέγγιση – “Προκλήσεις”, όχι “προβλήματα”, “Είσαι από τα παιδιά που δεν θα πλήγωναν τα αισθήματα ενός φίλου.”
- Μάθετε στο παιδι το διάλογο με τον εαυτό του “μπορώ”, “είμαι εντάξει”, “το έχω ξανακάνει· μπορώ να πετύχω πάλι.”
- Μείνετε προσηλωμένοι στο στόχο και βοηθήστε τα παιδιά να σκεφτούν τις δικές τους λύσεις “τι θέλεις; Πως σκέφτεσαι να πετύχεις το στόχο σου;”
- Βοηθήστε τα παιδιά να δημιουργήσουν εναλλακτικές επιλογές “Σκέψου κάποια πράγματα που μπορείς να κανείς για να λύσεις το πρόβλημα”
- Βοηθήστε τα παιδιά να αναλογιστούν τις συνέπειες των πράξεων τους “Πως θα λειτουργήσει κάτι τέτοιο; Τι θα συμβεί μετά;”
- Θέστε ορισμένες λογικές συνέπειες για τη συμπεριφορά τους “Μόλις…”
π.χ. “Μόλις τελειώσεις τα μαθήματα σου, μπορείς να δεις ταινία.”
“Μόλις καθαρίσεις το δωμάτιο σου, μπορείς να βγεις να παίξεις.”
Επίλυση διαφορών
- Δώστε τη δυνατότητα στα παιδιά να επιλύσουν τις προσωπικές διάφορες τους.
“Είμαι σίγουρος/η ότι μπορείτε να βρείτε τη χρυσή τομή, έτσι ώστε να είστε και οι δυο ικανοποιημένοι.”
Διαχωρίστε την πράξη από τα πράττοντα
- Περιγράψτε τη συμπεριφορά, όχι την προσωπικότητα η τα χαρακτηριστικά του παιδιού, χωρίς να χρησιμοποιείτε ταμπέλες η να αναφέρετε ονόματα.
“Εσένα σ αγαπώ, αλλά δεν μου αρέσει αυτό που κάνεις αυτή τη στιγμή.”
- Περιγράψτε τη συγκεκριμένη συμπεριφορά που θα θέλατε να δείτε αντί της προηγούμενης