Ο γονέας σύμβουλος – γονέας της αγάπης και της λογικής
Προσφέρει καθοδήγηση και συμβουλευτικές υπηρεσίες στα παιδια του.
Δίνει μηνύματα προσωπικής αξίας στα παιδια.
Πολύ σπάνια αναφέρεται σε ευθύνες.
Δείχνει πως πρέπει να φροντίζει κανεις τον εαυτό του και να είναι υπεύθυνο άτομο.
Μοιράζεται τα προσωπικά του αισθήματα για τη δίκη του στάση και τις ευθύνες του.
Δίνει εναλλακτικές επιλογές στο παιδι, το βοηθά να τις εξερευνήσει και κατόπιν του επιτρέπει να πάρει τις δικές του αποφάσεις.
Παρέχει χρονικά πλαίσια μέσα στα οποία το παιδι μπορεί να χειριστεί τις ευθύνες του.
Αποτελεί πρότυπο για το πως κάνει κανεις τη δουλειά του σωστά, την τελειώνει, τακτοποιεί, νιώθει καλά για το αποτέλεσμα.
Αναρωτιέται ποιανού είναι το πρόβλημα και βοηθά να εξερευνήσει πιθανές λύσεις.
Είναι άνθρωπος των έργων και όχι των λόγων
Επιτρέπει στο παιδι να βιώσει τις φυσικές επιπτώσεις της ζωής και τις αφήνει να λειτουργήσουν ως διδάγματα.
Ο γονέας ελικόπτερο
Περιφέρεται γύρω από τα παιδια και τα σώζει από τον εχθρικό κόσμο στον οποίο ζουν.
Δίνει μηνύματα αδυναμίας και χαμηλής προςωπικης αξίας.
Βρίσκει δικαιολογίες για το παιδι, αλλα διαμαρτύρεται για τον αδέξιο χειρισμό των ευθυνών.
Αναλαμβάνει την ευθύνη του παιδιου
Προστατεύει το παιδι από οποιαδήποτε πιθανά αρνητικά συναισθηματα.
Παίρνει ο ίδιος τις αποφάσεις το παιδι
Δεν παρέχει καμία δομή, αλλα παραπονιέται, <<Μετά από όσα έχω κάνει εγώ για σένα..>>
Γκρινιάζει και χρησιμοποιεί την ενοχή, << ποτέ επιτέλους θα μάθεις. Πρέπει πάντα να τακτοποιω αφού τελειώσεις.>>
Γκρινιάζει και διαμαρτύρεται γιατί έχει ένα ανεύθυνο παιδι που <<μου>> προκαλεί μεγάλο φόρτο δουλειάς και ευθύνης.
Χρησιμοποιεί πολλά λόγια και προβαίνει σε πράξεις που σώζουν η δείχνουν οτι το παιδι δεν είναι ικανό η υπεύθυνο.
Προστατεύει το παιδι από τις φυσικές συνέπειες, χρησιμοποιεί την ενοχή ως διδακτικό μέσο.
Ο γονέας λοχίας
Αυτός ο γονέας διατάζει και κατευθύνει τις ζωές των παιδιών.
Δίνει μηνύματα χαμηλής προσωπικής αξίας και αντίστασης.
Έχει πολλές απαιτήσεις και προσδοκίες για τις ευθύνες.
Λέει στο παιδι πως θα έπρεπε να χειριστεί την ευθύνη.
Λέει στο παιδι πως θα έπρεπε να νιώθει.
Δίνει απόλυτες λύσεις, <<Αυτή είναι η απόφαση που πρέπει να πάρεις!>>
Απαιτεί τα καθήκοντα η οι ευθύνες να αντιμετωπιστούν εδώ και τώρα.
Δίνει διαταγές και εκτοξεύει απειλές το << τακτοποίησε το δωμάτιο σου, γιατί διαφορετικά..>>
Αναλαμβάνει την ευθύνη του προβλήματος χρησιμοποιώντας απειλές και διαταγές για να επιλύσει το πρόβλημα.
Χρησιμοποιεί την τιμωρία· ο πόνος και η ταπείνωση μπορούν να αποτελέσουν μάθημα για το παιδι.