Σκοπός της διαγνωστικής διαδικασίας δεν είναι η ταξινόμηση του εξεταζόμενου σε κάποια διαγνωστική κατηγορία, ούτε η αξιολόγηση της προσωπικότητάς του. Αντίθετα, αποσκοπούμε, μέσα από μια συνεργατική διαδικασία, να «κατασκευάσουμε» μια όσο το δυνατόν πληρέστερη, πολυεπίπεδη και συνεκτικότερη εικόνα για τον εξεταζόμενο και τις σχέσεις του με τους σημαντικούς του ανθρώπους. Αυτή η εικόνα εμπεριέχει στοιχεία από την ιστορία του, τις σχέσεις με τα πρόσωπα στη γονεϊκή και τη δική του οικογένεια, τη στάση του προς τους ρόλους που καλείται να αναλάβει ως επαγγελματίας, ως σεξουαλικός σύντροφος, ως γονέας, τη δημιουργικότητά του, την αναγνώριση και έκφραση συναισθημάτων του, την αυτοεκτίμησή του κ.λ.π.
Χορηγούνται ένας συνδυασμός από ερωτηματολόγια, τεστ προσωπικότητας και προβολικά τεστ. Τα στοιχεία που προκύπτουν συνδυάζονται βάσει αξόνων, ώστε να δίνουν απαντήσεις σχετικά με το πώς και γιατί διαμορφώθηκε η παρούσα δυναμική της προσωπικότητάς του, ποια είναι τα βασικότερα θέματα που θα χρειαστεί να αντιμετωπίσει στη θεραπευτική του πορεία και ποιες θεραπευτικές παρεμβάσεις μπορεί να είναι αποτελεσματικές.
Ο εξεταστής, ανάλογα με την προσωπική του ιστορία και την κλινική του εμπειρία, συγκεντρώνει μια εικόνα η οποία είναι εξελικτική-εξελίξιμη και όχι στατική, πολυσυλλεκτική και όχι περιορισμένη από κάποιο συγκεκριμένο σύστημα ταξινόμησης, σχεσιακή και ταυτόχρονα εστιασμένη στις εσωτερικές διεργασίες και χρήσιμη, καθώς είναι άμεσα αξιοποιήσιμη στη θεραπευτική σχέση.